Nu börjar det dra ihop sig till SM-veckan som i år spelas i Uppsala den 15-24 juli.
Norrbotten har vid skrivande stund 16 st deltagare anmälda i olika klasser. Extra roligt att cirka hälften av deltagarna är juniorer, vilket lovat gott inför framtiden!
Se till att stötta dessa och heja fram dem till spännande partier mot schackspelare från övriga Sverige!
Nedan finns en komplett lista över våra deltagare:
Namn Klubb Tävlingsgrupp
Fredrik Attefall Schack 64, Haparanda Klass I och Blixt-SM
Ove Attefall Schack 64, Haparanda Veteran Allmän
Lars-Göran Carlsson Schack 64, Haparanda Veteran-SM
Nils Ek SS Luleå Schackfyranmästaren
Oskar Emmoth SS Luleå Schackfyranmästaren
Jacob Harlin Smarta Boden SS Knatte-Weekend
Edward Harlin Smarta Boden SS Knatte-Weekend
Inge Isaksson Gällivare SS Veteran Allmän
Börje Josefsson Gällivare SS Veteran Allmän
Thomas Marklund Smarta Boden SS Schackfyranmästaren
Michael Mattsson Schack 64, Haparanda Mästarklassen
Erik Näckholm SS Luleå Klass II
Trond Arne Rösberg Jonas SS Luleå Schackfyranmästaren
Jörgen Waara Schack 64, Haparanda Klass II
Gustaf Wernqvist SS Luleå Schackfyranmästaren
Anders Åström SS Luleå Klass II och Weekend I
Mer information om SM finns här
Resultat för tävlingen presenteras löpande här
Schack i skolan
Vill ni starta schackverksamhet i skolan? I så fall finns det hjälp att få från Sveriges Schackförbund (SSF). Genom skolklubbsprojektet erbjuder SSF utbildning i schackinstruktion för skolans pedagoger och ni får allt material som behövs för att börja spela och träna schack. Allt detta är gratis när skolan bildar en skolschackklubb!
tisdag 12 juli 2016
Schack i skolan bra för matematikkunskaper enligt dansk forskningsstudie
En forskningsstudie genomförd i danska Aarhus har tittat på vad som händer om man byter ut en av fyra mattelektioner i veckan mot en schacklektion.
Före och efter försöksperioden mättes kunskaperna i geometri, mönsterigenkänning, talbehandling och grundläggande problemlösning. Resultatet visar att ”schackeleverna” förbättrade sig mer i matematik än kontrollgruppen. Skillnaden var signifikant och motsvarade så mycket som 1/3 skolårs extra matematikundervisning i tredje klass.
Att schack stärker matematikämnet framkom också vid en liknande svensk studie som genomfördes i Örsundsbro av Uppsala Universitet för några år sedan.
Tilläggas kan att den danska forskningsrapporten visar att det framför allt är pojkar som gynnats av schackundervisningen och att den inte hade någon särskild effekt för första och andra generationens invandrare.
Undersökningen genomfördes under knappt ett skolår med 482 barn i årskurs 1-3
Läs mer här
Före och efter försöksperioden mättes kunskaperna i geometri, mönsterigenkänning, talbehandling och grundläggande problemlösning. Resultatet visar att ”schackeleverna” förbättrade sig mer i matematik än kontrollgruppen. Skillnaden var signifikant och motsvarade så mycket som 1/3 skolårs extra matematikundervisning i tredje klass.
Att schack stärker matematikämnet framkom också vid en liknande svensk studie som genomfördes i Örsundsbro av Uppsala Universitet för några år sedan.
Tilläggas kan att den danska forskningsrapporten visar att det framför allt är pojkar som gynnats av schackundervisningen och att den inte hade någon särskild effekt för första och andra generationens invandrare.
Undersökningen genomfördes under knappt ett skolår med 482 barn i årskurs 1-3
Läs mer här
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)